Vi har delat samma drömmar

Måste dela med mig något fint jag läste ifrån Mikael Whies album från 01, Sånder i tiden.

"Jag träffade Björn Afzelius första gången sommaren 1970. Vi spelade i Hoola Bandoola Band tillsammans till 1976 när bandet upplöstes. Vi bodde i samma hus först på Föreningsgatan och senare på Rönneholmsvägen i Malmö tills Björn flyttade till Göteborg 1977. Från 1982 när vi för första gången spelade ihop igen i TV-programmet Måndagsbörsen till 1996 när vi återförenade Hoola gjorde vi hundratals spelningar tillsammans. Vi uppträdde i Sverige, Danmark, Norge, Finland och på Färöarna men också i Italien, Nicaragua och Kuba.
Vi semestrade tillsammans med våra familjer. Vi åt och drack. Vi pratade politik, affärer och kärlek. Vi skrattade. Vi grälade. Vi stod varandra kort sagt mycket nära.
1997 i september kom Björn ner till Malmö från Göteborg och berättade att han hade fått lungcancer. När han hade åkt tillbaka skrev jag Den, jag kunde va. Jag spelade den för honom nästa gång vi sågs. Han bad mig spela den på hans begravning. Det gjorde jag.

Mikael Wiehe -Den jag kunde va

Vi har vandrat samma vägar
Vi har burit samma bördor
Vi har sett mot samma stjärnor
Vi har sjungit samma sånger
Vi har delat samma drömmar


Du är med mej vart jag går

Genom månader och år
Du är med mej alla dar
Du är med mej vart jag far
Du är den, jag kunde va

Som broar över djupen
som skuggor under träden
som eldarna i natten
som stigar genom snåren
har vi varit för varandra


Så otroligt fint gjort. En låt som man själv skulle vilja ha på sin begravning. Denna låten slutade med massa tårar och nu spelas om om i mitt rum istället för Dr. Hook's hits!

Nu ska jag fortsätta med mitt städ o nyfixx i min klädgarderob!

Ha det fint!
-Taaa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0